Tuesday, October 26, 2010

Pen'tipu'.


Business Through Social Network. 
"Pernah dengar tak benda ni? tak pernah? alaaa, yang selalu orang kena tipu lepas bagi duit beribu ribu tuuu."

Aku langsung tak berminat dengan benda ni, tahu takk? tak suka, benci, menyampah
Bila orang cakap pasal business macam tuu aku langsung tak percaya sebab ramai dah kena tipu dengan benda ni. Walaupun benda ni kekadang ada yang betul. Ada ka yang betul? Tak tahu laa aku tapi memang aku takkan percaya dengan benda ni. Memang la bunyi best, goyang kaki, cucuk hidung sambil hentuk hentuk kepala kat lantai pon boleh dapat duit memang best laaa. Tapi kalau kena tipu? Best jugak, orang yang dapat duit tuu la best. hahaha. 
Hang? 
Meroyan la dua, tiga minggu kalah orang baru lepas bersalin. 
Baru tauuu.
 Aku pun ada member yang dah kena tipu.
Benda ni jadik masa semester kedua aku kat Nilai. Dia masuk bilik aku pastu promote kat aku nggan kawan kawan aku. Cakap benda ni betul, memang boleh percaya. Sah dalam islam, ada sijil, macam macam lahh. Dah ramai orang yang berjaya dia cakap, siap tunjuuk gambar lagi orang tu berdiri sebelah kereta BMW, MERCEDES bagai, ditambah dengan kata kata mereka yang manis dan bahagia. Aku pun hampir tertipu. Yelaa, sapa takmau tangkap gambar sebelah BMW, maksud aku sapa takmau dapat keta mahal lagi bergaya macam tu. Takat tangkap gambar, baby yang takleh jalan lagi pon boleh. haha. 
Tapi nasib baik aku ada kawan yang bagus lagi berkaliber, SABILA. Dia yang cakap kat aku takyah masuk sebab takut kena tipu. Tak lama lepas tu kawan aku yang dok promote tu bagitau dia dah kena tipu. fuhhhh, nasib baik aku tak masuk. 
Kalau kena tipu pasal bussiness ni memang dah jadik kes biasa, orang tak hairan sangat pon. Sebelum kena tipu, baik takyah masuk langsung. Sebelum masuk, baik kena tipu. eh? apa ni?
ahh, hiraukan.

Ada satu lagi cerita pasal benda jadah ni. Nak dengar? Lompat bintang dulu.
terima kasih :)

Baru baru ni, lepas aku dan kawan kawan aku uruskan hal kat campus yang bermacam macam ragam ni, member aku maz ngan syira terus pergi klinik sebab syira mengadu dia sakit perut. Aku pulak terus pergi makan. Macam kawan yang tak bertimbang rasa pulak aku kan? Tapi dia yang cakap kat aku takyah teman. Aku pun pergi la makan, tetiba tak lama lepas tu Maz call, dia suruh aku pergi klinik kejap sebab syira kena pergi hospital. Terus aku basuh tangan dan kaki lepas dah habis makan.
Eh, makan ngan kaki ka? Tak kisah la, yang penting aku basuh pastu aku terus ke klinik.
Sampai ja kat klinik aku nampak Syira ngan Maz tengah tunggu doktor buat surat nak suruh syira pergi hospital. Tengah tengah tunggu tu, ada sorang pemandu ambulans tu nama dia Abg Mi datang sembang sembang la ngan kami bertiga. Dah siap surat doktor semua kami pon dah nak bertolak laa. Aku rasa sangat bangga boleh naik ambulans, yelaaa first time naik. Walaupun tak sakit tapi mengada mengada nak ikut. haha. biarlahh, doktor yang suruh. pastu pastu masa nak naik dalam ambulans tuu Abg Mi cakap, sorang duduk depan, yang lagi sorang teman Syira. Maz nak duduk belakang, aku pun naik jela kat depan. Dengan pantas dan gembira kau naik berharap dapat jumpa doktor dekat Hospital Serdang tu. haha. gatal ! ;)
Tapi, kegembiraan akuu hanyalah sementara bila aku naik ja atas ambulans tuu terus Abg Mi tuu bukak cerita pasal business yang dia masuk. Business yang paling aku tak suka, Business through social network. Terus rasa menyampah nak dengar tapi aku paksa ja telinga aku ni dengar sambil buat buat interested :D
Kesian kau kan telinga? Terpaksa dengar benda benda takda paedah tuuu, Sorry tau telinga, aku rasa bersalah sangat. Nanti aku belanja kau aiskrim Malaysia 20 sen tuu, ok?
Patut la dia nak sorang duduk depan. Bayangkanlah wehh, daripada awal aku naik ambulans yang tinggi dan best tu sampai la aku turun ambulans tu, dia cerita sambil pujuk pujuk aku suruh masuk siap bagi number phone lagi. Ingat aku nak call dia? Sorry la. Nasib baik dia dah resign jadik pemandu ambulans, dia nak tumpukan perhatian kat business dia. Kalau dia kerja lagi kat klinik UIA tu, mampus la aku kalau aku terjumpa dia kat area campus ni mesti dia nak paksa paksa aku lagi. TIDAK ! TIDAK ! aku taknak terseksa kat sini. tsk.tsk. *sambil mengalirkan air mata darah. 
Nasib baik jugak nak pergi Hospital Serdang tu tak lama sangat, pastu masa dah sampai aku rasa tersangat la gembira macam nak peluk doktor doktor kat situ. haha *gatal lagi. 
Tapi, tapi kan wehhhh dia tak habes kat situuu jaa. Dah masuk hospital, masa tengah daftar tu pon dia nak sibuk sibuk cerita. Orang tengah sakit, dia sibuk nak promote business dia. Memang tak paham bahasa sakit la Abg Mi tu, geram aku ! Masa nak tunggu turn Syira masuk tuu pon dia nak sibuk sibuk duduk dekat kami, nak cerita pasal benda tuu lagi laa ! 
haiyaaa ! 
tapi nasib baik aku duduk depan dia pastu aku buat buat tengok benda lain. Tengok jarum, tengok darah, tengok dokter yang smart smart kat situ, hihi. Maz ngan Syira pon buat tak tahu jaa, macam tak berminat. Dia macam cakap sorang sorang laaa. HAHAHAHA padan muka. 
tak lama lepas tu dia cakap nak pergi surau dulu. huhhhhh, SELAMAT !
puas aku gelakkan diaa, lawak betul. Tak habes habes nak promote, rimas aku. 
Masa tengah tunggu result darah Syira, Abg Mi tuu datang balik. Masa tu dah pukul 4.15pm. 
Result darah Syira lambat lagi, Abg Mi tuu pulak kena balik pukul 5 sebab masa kerja dia dah nak habes. Tanpa membuang masa, kami terus cakap kat dia..
"takpalaa, Abg Mi balik jelaa dulu. Nanti kami suruh orang mai ambik. Kami tak kesah, nanti Abg Mi lambat pulak, balik jelaa."
Tuu pon sebelum nak balik dia sempat lagi nak cerita. Kami buat tak hairan lagi, dia terus rasa menyampah kot pastu cakap nak balik dah. Masa tengah jalan balik tuu dia sempat pesan kat aku suruh call dia. TAKNAK LAHH ! Aku tak berminat pon nak join benda tuuu. bluwekkkk ! :p

Lepas dia balik, terus rasa legaa. Macam baruu lepas keluar penjara. Kira aku ni banduan lahhh.

HAHAHA

2 comments:

  1. haah... skrg dah ada mcm2 business goyang2 kaki... kena hati2 sikit...

    ReplyDelete
  2. kan? tak paham betol macam mana sistem tuuu.

    ReplyDelete

Bebel di kotak ini ;