Tuesday, September 28, 2010

" Biar muka tak cantik, tapi jangan pekak "


 Assalamualaikum.

Haaa, harini mari kita belajar peribahasa
:) 
*muka suci 

1) Seperti lembu dicucuk hidung.
maksud : ada seekor anak lembu, dia suka berfesyen. pada suatu hari tuu, dia pergi la jalan jalan kat bandar pastu dia terpikir nak pakai anting anting. tapi, malang betul nasib dia bila mana tokey kedai anting anting tuuu nak tembak anting anting tu kat telinga diaaa, lembu tuu secara tak sengaja alihkan kepala dia kat sorang awek lembu cunnn yg ada sebelah dia. tokey tuu dah laa rabun, terus tertembak anting2 tuu kat hidung dia.

jadi la macam ni..
"dahsyat dak anting anting akuu?" kata lembu.

(kebetulan lubang hidung lembu ni besar, memang masuk anting anting tu kat hidung)

2) Mencari Jalan.
maksud : kalau anda dah sesat, anda kena la berusaha carik jalan untuk pulang ke pangkal jalan eh, pulang ke rumah dengan segera sebelum mak anda tahu anda keluar rumah ikut tingkap. kalau dah carik punya carik, tapi tak jumpa jugak, alamatnya anda kena la pergi beli tar dan penggelek jalan tuuu untuk buat jalan pulang ke rumah dengan sendiri. 
 eh, awat signboard ni takda lukis rumah aku pun? yang ada dia tulis jalan untuk ke taman melawati, kiri. kampung ulu langat, kanan. camna nak balik? *padahal rumah kat taman melawati. nak jugak org lukis gambar rumah dia  =.='

3) Memerah Otak.
maksud : bila anda dah belajar selama lebih kurang 2 semester atau lebih, anda perlulah mengambil otak anda yang dah berkarat tuu, cuci pakai sabun axion (ingat, sabun axion ja boleh) pastuuu lepas dah tonyoh tonyoh sampai hilang semua karat pastu make sure anda peeraaaaaahhh otak anda tuuu. supaya nanti tak berair dalam kepala anda. kalau lambat sangat nak kering boleh jemur dulu kat bawah sinaran matahari atau boleh jugak dalam ketuhar gelombang dengan tahap kepanasan yang paling maksimum bagi menghilangkan kuman kuman yang dah lama menjadi warganegara otak anda. lepas dahh kering pastikan letakkan balik otak tuuu dalam kepala. 
penting tu ! *sambil picit picit cicak yang baru jatuh dari siling.

4) Bermuka Dua.
maksud : selalunya orang ada muka satuu ja kan? tapi bagi sapa sapa yang ada masalah muka berjerawat, berminyak, muka hodoh. *eh, tu bukan masalah* anda bolehlah beli muka anda lagi satu untuk dijadikan sparepart. kalau anda jalan jalan kat area Nilai ni, ada satu kedai tuu jual muka orang. haa, kalau lahh weekend nanti anda nak p dating dan  tetiba jerawat sebesar bola ping pong naik pulak betoi hidung, elok punya dia parking, boleh la anda pakai muka sparepart anda. muka sparepart ni takda expired, kalau tak penah guna memang licin, gebu, merelit (berkilat). kalau dah gamak tak berkilat sangat boleh polish macam kereta. tudiaa !
kalau muka sparepart macam ni, bukan takat perompak lari ni, tikus yang tengah kekenyangan lepas makan cheese pun boleh lari sambil kentut kentut.

tapi laaa kan, dalam banyak banyak peribahasa yang aku pernah belajar dari darjah satu sampai la aku dah tua gayut ni, ada satu 'peribahasa' yang aku tak pernah dengar. alaa, kalau takat bagai aur dengan tebing tuu biasa sangat la kan? ayat tuu tak pernah berubah daripada aku kecik kecik duluu. asyik belajar yang tuu ja. *elehhh, tu pun time masuk exam masa SPM dulu tak boleh jawab, lagi mau mengeluh. HAHA

*pelik gak kann, kalau belajar daripada start masuk sekolah tapi sampai dah nak abes sekolah pun takleh jawab. biasalaa, aku kan short term memory. haha

eh, kembali kepada tajuk. aku nak cakap pasal 'peribahasa' ni..

Biar muka tak cantik, tapi jangan pekak.

aku ambik 'peribahasa' ni daripada kawan aku kat facebook. dia jadikan 'peribahasa' ni sebagai status beliau.
 "tu mak hg cakap, yang mak aku cakap takmau dengar?" 
kata belog, bukan aku.

tauuu dak kenapa 'peribahasa' ni menarik bagi aku?
sebab 'peribahasa' ni macam ada kaitan ja ngan aku. tapi aku lagi teruk daripada 'peribahasa' ni. hahahahahaha
nak tau teruk macam mana?
tengok dia cakap,

"biar muka tak cantik, "

haaa, memang la kena ngan aku. muka tak berapa nak lawa. sekali aku senyum lari semua lembu lembu yang tengah meragut rumput kat padang besar perlis sana. 
lembu jelaaa, kalau manusia waras tak lari. haha

sambung lagi 'peribahasa'

".. tapi jangan pekak"

perghhhh, yang ni pun kena tepat kat bijik mata aku ni haa, tercucuk cucuk macam kena cucuk mata pen ngan kawan aku tadik kat tangan. aku ingat rangkap kedua 'peribahasa' ni nak memuji la orang yang tak cantik ni agar terasa sedap dan keyakinan orang orang seGENG ngan aku ni rasa dihargai siket. sekali, ceit ! kena jugak lagi. aku ni bukan la kata pekak sampai tak dengaq langsung sampai kena pakai alat bantuan pendengaran yang selalunya orang masukkan ke dalam lobang telinga. tapi, kekadang penyakit pekak ni boleh jadik kat aku jugak.ada time aku pekak ni.

1) kalau aku tengah online. tak kira la facebook, belog mahupun myspace dan sebagainya aku akan jadik pekak dan hilang tumpuan terhadap keadaan sekeliling aku. contohnya laa kann, kalau aku tengah online. tengah sibuk sibuk online siap muka berkerut macam nak terkeluar kulit kat muka ni punya berkerutnya laa, nak habaq kata tekun sungguh la online ni sampai kalau orang panggil aku ataupun ajak aku sembang ataupun orang kutuk aku sampai tersembur sembur air liur orang tuu pun aku boleh tak dengar. serious ! aku rasa aku ni sangat la teruk kalau online, tekun tak ingat  dunia. kalau asrama yang aku duduk ni tengah terbakar pun aku tak sedar. orang lain dah lari lintang pukang, terjun ikut tingkap semua dah yang aku ni nak tunggu api tuu cakap 'hello' dulu baru nak lari. teruk, teruk :\

jum bayangkan sat macam mana api cakap 'hello' ? haha
 
2) kalau aku tengah study. ecehhh, ini memang jarang la jadik sebab aku study punn jarang. haha. maksud aku study yang struggle gilaa ni sampai botak kepala. time tuu la baru semua benda yang aku belajar boleh masuk dan membuatkan aku paham segala ilmu ilmu tuu. so, masa aku tengah struggle untuk paham tuu kalau ada orang yang memanggil aku dengan nada yang lembut dan manja, confirm aku buat tak tahu. kena jerit sampai berdesing telinga aku dan aku rasa ada gegaran kat telinga ni baru aku dengar. (maaf, aku suka hiperbola) 

aku ni memang yang takleh concentrate pada banyak benda agaknyaa. yelaaa, short term memory kann, otak takleh function banyak banyak nanti lari abeh urat urat kat otak tuuu dok kerja kuat sangat. tapi tak best laa pulak, mesti member member aku ni tak puas hati ngan aku sebab 
dah la tak cantik, pekak pulak tuuu. 
susah nak buat kawan. nak cakap siket kena jerit.
patut la member member aku semua suara garau macam bapak orang, puas jerit kat aku. haha
sorry kawan kawan saya, ikhlas ni :)

jadi, kalau orang yang tak cantik dan pekak, 'peribahasa' apa pulak yang perlu direka untuk membuatkan mereka rasa dihargai dan berkeyakinan tinggi?
biar tak cantik dan pekak, tapi jangan botak. 
macam tuuu? 

dah, berenti gelak. nak p tanya bomoh sat macam mana nak hilangkan penyakit short term memory. harap harap bomoh tuu educated dan dia tahu apa itu penyakit short term memory. 
-..- 

so, thats all.
byebye ;)

p/s : aku letak 'peribahasa' macam ni sebab peribahasa tu adalah peribahasa rekaan, tak wujud pun dalam buku rujukan peribahasa edisi OXFORD FAJAR.
tak caya try carik !

No comments:

Post a Comment

Bebel di kotak ini ;